« Wrzesień »     « 2017 »
Pn Wt Śr Cz Pt Sb Ni
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
 
         

Corrida – walka światła zciemnością

 

Czym jest corrida w kulturze hiszpańskiej?

Postać byka w kulturach śródziemnomorskich figuruje w mitach, sztuce ireligii. Byk jest symbolem światła i ciemności, siły fizycznej i płodności, a także zmysłowości i potrzeby rozkoszy.

Corrida jest metaforycznym obrazem głęboko zakotwiczonym w tradycji hiszpańskiej i z pewnością nie stanowi tylko, jak wiele jej przeciwników twierdzi, rytualnej walki, bowiem jej istota ma podłoże symboliczne i kulturowe.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, skąd pojawiła się corrida na Półwyspie Iberyjskim. Jedno ze źródeł mówi, że przynieśli ją ze sobą żołnierze rzymscy. Można, zatem dopatrywać się powiązania zmitraizmem -byk stanowi rytualną ofiarę, dzięki której odradza się świat. Jedna zpierwszych paleolitycznych koncepcji mówi, że polowanie na byka było magicznym obrzędem zakończonym mordem.

W Valonsardo można podziwiać malarstwo naskalne datowane miedzy IV.a I.tysiącleciem p.n.e. ukazujące prehistoryczną corridę: człowieka powstrzymującego moc ataku byka przez schwytanie go jedną ręką i wplątującą go drugą w płachtę – muletę.

Walka byka z matadorem przypomina pojedynek, gdzie walczy dobro ze złem i światło z ciemnością, i gdzie światło zwykle ujarzmia ciemność – zachowując tym samym porządek świata.

Corrida rozpoczyna się przy akompaniamencie pasodolbe, będące niezwykle spektakularnym i widowiskowym tańcem, ujmującym metaforycznie całe zjawisko i oddającym atmosferę areny. Partner występuje w roli matadora, który trzyma partnerkę zastępującą czerwone sukno (capa). Obydwoje poruszają się wokół wyimaginowanego byka. Taniec składa się dwóch części: I - wejście na arenę, II - obrazuje samą walkę.Towarzyszy temu muzyka ocharakterze marszowym, która wyzwala napięcie.

U źródeł hiszpańskiej natury leżą: burzliwość, wdzięk i erotyzm, zatem corrida i wielkie napięcie, które jej towarzyszy jest ekwiwalentem tego obrazu.

Pedro Almodovar – cieszący się dużą popularnością hiszpański reżyser w sposób niebywale obrazowy w swym filmie ‘Matador’ ukazuje w jednej ze scen, jak głęboko zakorzeniona jest corrida w kulturze tego kraju. To scena, w którejMaria (Assumpta Serna) w czasie miłosnych igraszek morduje uwiedzionego mężczyznę, wbijając mu długą, ozdobną szpilę w podstawę karku - miejsce, które w żargonie matadorów nazywane jest "bruzdą w ziemi", kadr ten jest alegorycznym obrazem corridy, a także dosadnie obrazuje pozycję kobiety w kulturze hiszpańskiej, która to nie jest ‘ujarzmiana’, a ‘ujarzmia’.
Aleksandra Iwańczak